CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 17, 2011

Birthday Amin

Hari nie tersangatlah letihnya......

Cuti Nuzul Quran tapi seharian tak duduk kat rumah...

Ke Mid Valley untuk membeli keperluan raya................

Kebetulan pula memang ulang tahun kelahiran adik Amin dalam tahun hijrah...

Berbuka bersama-sama di Food Junction.....

Lepas buka terus balik rumah.....

Tak sempat nak berterawih kat masjid......

Kaki terlalu penat dek penangan Airiel yang asyik nak dukung aje.......

Tak berapa larat nak mengemaskini blog nie......

Esok lah.........

Nie berinternet pun sebab ada benda penting nak tengok.......


p/s: Ngantuknye....ZZZZZZZzzzzzzzzz........

Sunday, August 14, 2011

Bersambung.......

Dah seminggu tak memasukkan apa2 N3...Apa sebabnya ye??? Haa.....sebenarnya minggu lepas balik ke Bahau. Kat sana walaupun ada internet, tapi sibuk dengan aktiviti rutin....Ada benda yang nak kena selesaikan. Hari Sabtunya pulak kami ke Temerloh sebab menziarahi Mak Ngah di Pondok Moden sebab dia tak berapa sihat. Tapi kami balik hari je.. Ainur, Kak Kur dan keluarga pula turun ke KL, mencari baju raya untuk Abang Syah. Juadah berbuka kami hari tu ialah Udang Galah masak cili api. Punyalah besar udang tu, seekor muat satu pinggan je...Mujur tak bawak kamera.....

Hari Ahadnya pula, kami berbuka tempoyak daun kayu, gulai tempoyak ikan patin dan sotong kering masak sambal. Mak sempat bekalkan kami nasi dan sedikit lauk untuk sahur keesokkan harinya.

Alasan lain tidak berblog ialah, sebenarnya tak tahu kamera letak kat mana gara2 sorokkan daripada anak2.

Hari Khamis pula, Twintech mengadakan majlis Ihya Ramadhan, diserikan dengan kehadiran YB Busro bin Mat Johor dan sekumpulan anak2 yatim dari 2 buah rumah yang berlainan. Ini memang dah jadi acara wajib Twintech setiap kali tibanya bulan puasa. Tiada gambar yang diambil ketika ini, sebab kamera masih belum jumpa lagi.

Jadi, bila kamera sudah pun ditemui maka........


Inilah juadah berbuka kami pada hari Jumaat nan lalu....



Antaranya..... Sotong masak kicap (gambar diambil oleh Naurah)

Sambal ikan bilis tumbuk

Sayur sawi + tauhu jepun


Telur Dadar (Abang sayang yang goreng nie....ingatkan nak wat ala2 ada Mayonis gitu..)



dan Kentang goreng halus


Hari Rabu aritu, ada juga ambil gambar masakan guna telefon bimbit Abang sayang......


Sayur kobis + suhun



Sambal Ikan bilis tempoyak

(Salah masak sebenarnya, Abang sayang nak sambal ikan bilis je)



Ungkep ayam + kentang (kegemaran anak2...)


Semalam Sabtu, kami berbuka di Mc Donald Selayang Mall sebab Naurah dah merengek nakkan jam Hello Kitty.....

p/s: Lepas nie kena pastikan tak lupa sorokkan kamera di mana.....













Thursday, August 4, 2011

Menu hanya di bulan Ramadhan

Sahur pagi nie, masak yang ringkas juga. Antaranya......


Ikan selar goreng


Sambal cili api

Sayur campur + fish ball



Jam 3 ptg Abang sayang bagi SMS, hari nie beli juadah berbuka di pasar ramadhan je. Oleh kerana hujan turun dengan lebatnya, maka tak jadi la ke param. Maka kepala pun berfikir nak masak apa dengan barangan dapur yang agak terhad. Dan seperti yang dibicarakan di pejabat tadi, Murtabak Maggi menjadi antara menu kami pada hari nie.

Murtabak Maggi


Asal kami tahu mengenai murtabak maggi ni, datangnya daripada kawan Abang sayang masa dia buat rumah terbuka beberapa tahun yang lalu. Masa tu, Naurah kecil lagi. Masih bayi. Bermula daripada tu, setiap kali tibanya bulan puasa, itu antara juadah wajib. Tapi masa bualn puasa je. Waktu lain tak teringin pulak nak buat...he..he...


Menu utama kami sebenarnya ialah.....

Nasi Lemak

Sambal Tumis Ikan bilis

Udang Goreng Tepung

Memula ingat nak buat sambal tumis udang + petai. Tapi atas permintaan Cik Abang Sayang, jadi lah Udang Goreng Tepung......

p/s: Manusia hanya merancang, Tuhan yang menentukan.....

Wednesday, August 3, 2011

Spaghetti Meat Ball

Seperti yang diuar-uarkan di pejabat, hari nie menu berbuka : Spaghetti Meat Ball. Dek takut ketidaksempatan untuk menyiapkan jadah berbuka sebelum masuk waktu, kami sempat singgah ke gerai di Bandar Manjalara B untuk membeli sedikit kuih-muih buat pengalas perut. kebanyakan kuih adalah pilihan Naurah, ynag semestinya kegemaran dia iaitu karipap dan popiah goreng. Alhamdullillah, semua kuah dan pasta masak sebelum azan berkumandang. Maka, makan spaghetti berulamkan kuih ler....




Spaghetti Meat Ball ala Zra

Kuih-muih yang dibeli tadi

Cucur udang

Air Oren sunquick



Hari ni juga, Airiel belajar memakai baju tee sendiri. Sebelum ni dia cuma pandai pakai seluar je. Terus telefon Nyai di Muar untuk bagitahu yang dia dah pandai pakai baju. Nak telefon Wan di Bahau, tentunya dia di masjid berterawih... Nyai sempat bertanya, "Mama masak apa hari ni?". Si kecil tu jawab, "Mama masak Mee Sedap", yang sebetulnya ialah Spaghetti. Kalau tak diterangkan dengan lebih lanjut, mesti mak ingat Mama Airiel nie masak mee segera je....


p/s: Alhamdulillah.....Naurah masuk hari ke-2 berpuasa....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...