CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 14, 2010

My 8th Handphone

Ha..ha... saya telah membeli telefon bimbit baru pada malam Sabtu lepas disebabkan telefon lama telah mengalami masalah dan menimbulkan masalah dalam keluarga. Kisah bermula pada hari Khamis 10 Jun 2010 di mana, anak perempuan kesayangan kami demam dan pihka sekolah telah menelefon Papa untuk menjemputnya pulang. Papa cuba menelefon Mama tetapi tidak mendapat jawapan mahupun balasan kerana 'handphone' Mama sudah ter'off' dengan sendirinya. Maka, setelah habis sessi pengajaran dan waktu bekerja, seperti biasa saya pun terus menuju ke IIUM Educare, untuk menjemput Naurah. Sampai sahaja di muka pintu taska cikgu bagitahu bahawa Nauarh demam dan telah dijemput oleh Papa. Mama pun terus memeriksa hp. Alamak! dah mati la pulak hp nie......Jadinya, saya terus pulang ke rumah dengan rasa sebal dan Papa pulak terpaksa masuk kelas dia separuh masa sahaja. Keesokkan harinya pula, Naurah tak pergi ke sekolah kerana demam tak berapa kebah lagi. Dia ikut Mama ke kolej sebab Mama pun takde kelas hari tu. Tapi disebabkan ada dokumen COPPA nak diselesaikan, seisi pejabat diarahkan untuk berkampung. Sekali lagi Papa tak dapat nak hubungi Mama untuk menjempt Naurah pulang kerana hp Mama ter'off' lagi. Sampai je rumah dalam pukul 7.30 malam, Papa bagi order untuk beli hp baru malam itu jugak. Jadi selepas semua orang bersiap, kami menuju ke Carrefour Kepong untuk mencari HP baru Mama.

Ciri-ciri yang dikehendaki
- Body : Bar (no flip or slide ada kanak2 payah sikit beb )
- Colour: Red
- Price : below RM500
- Others specification: mestilah sama or upgrade sikit dari HP asal


Maka, setelah dihitung dan dibincang bersama Papa money source dan si penjual, maka SE J105i menjadi pilihan rambang mata jugak dibuatnya .

Apa yang menarik tentang hp ini adalah, ianya datang beserta pakej "Green Heart", iaitu ada kecekapan tenaga, green calculator, made from recycled materials and come with small cute packaging.

Mengimbas semula telefon bimbitku yang pertama adalah Nokia. Masa tu tahun 1999. Tapi dah tak ingat model apa sebab hanya menjadi milik selama 2 minggu sahaja. Sekejap aje kan?? Sebabnya masa bawak balik ke kampung ada kenduri lak tu para sepupu pakat gelakkan kata telefon tu kalau buat baling anjing boleh mati besar gabak .

Telefon ke-2 saya adalah brand Motorola M3788, tapi yang flip punya. Masa tue ramai jugak yang guna jenis nie sebab ianya lebih comel dan ringan. Lagipun, senang nak bubuh atas para masa nak cari coverage. Kak Jua pun pakai jenis nie jugak tapi warna biru tua.


Setelah hampir 4 tahun menggunakan Motorola nie, maka ianya pun rosak walaupun dah 2 -3 kali tukar bateri baru. Telefon ke - 3 saya jenama Alcatel model OT 311. Tapi ianya sungguh comel dan berwarna biru turcouise. Dibeli di salah sebuah kedai telefon kat Medan Idaman. Masa tue port belanja Ong Tai Kim a.k.a OTK.



Apabila Alcatel pun rosak, maka tibalah masa membeli telefon yang ke-4, Nokia 1100i warna biru tapi tukar cover merah jambu. Telefon nie sempat pakai dalam sebulan dua aje sebabnya hilang dek penyeluk saku kat eskalator di Time Square. Masa tu tinggal sebulan jek nak kahwin. Kebetulan pula ianya hilang sehari sebelum kad jemputan siap. Habis semua no. contact kawan-kawan yang disimpan selama ini hilang begitu jek...Maka ramailah kawan yang tak dapat dijemput hadir ke majlis perkahwinan kami. Masa tue facebook dan friendster takde lagi....


Jadi telefon ke-5 adalah telefon terpakai, dibeli dengan paksa rela di Pertama Compleks dengan harga RM90. Nokia 3210 warna hitam. Almaklum masa tu bajet yang ada semua untuk kenduri kahwin.



Selepas beberapa lama barulah membeli hp yang ke-6 iaitu Samsung X530 jenis slide. Comel dan berwarna hitam. telefon pertama yang ada kameer VGA, video. Saya sangat suka telefon nie. Kawan satu opis pun ada guna jenis yang sama. Yang ini pun pakai dekat 3 tahun sebelum skrinnya rosak. Sayang beb...sekarang nie anak pakai buat main caling-caling (for communication skills)


Telefon ke-7 saya dibeli pada penghujung 2006 atau awal tahun 2007 lupa . jenis bar Sony Ericsson K530i warna hitam, almaklum ada tangan-tangan kecil nak pegang jugak. Dibeli di Pertama Kompleks. Masa tu dapat murah sedikit dari harga sebenar sebab Abang sayang trade in Motorola dia dan ambil sama brand tapi limited edision warma emas. Sekarang telefon tue ada pada Pika sebab dia jual nak beli hp yang ada skrin sesentuh. Saya punya sudah di trade-in juga tapi dengan kedai..dapat lah tolak RM100.


Maka, inilah hp ke-8 saya, SE Naite ...lebih ringan dan nipis..


p/s ikutkan hati nak yang lain tapi budget tak cukup

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...