CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 3, 2011

Cuti CNY 2011

1 Februari 2011

hari ni merupakan hari cuti umum bagi Wilayah Persekutuan. Oleh kerana tempat kerja terletak di Kuala Lumpur Selangor, maka secara rasminya kami kenalah pergi ke pejabat. Jalan raya lengang sebab KL cuti dan ramai yang memilih untuk bercuti awal sempena kedatangan Hari Raya Cina. Oleh kerana kami membatalkan kelas kerana ada perubahan pada minggu pembelajaran, maka hari ini kami berkesempatan membeli beberapa barang keperluan untuk mengubahsuai kawasan kerja kami. Idea ni dah lama, tapi seperti biasa kami kena menunggu kewangan stabil di awal bulan untuk membeli keperluan tersebut.

2 Februari 2011

Pagi-pagi lagi kami dah bangun untuk bersiap pulang ke kampung. Sebelum tu, sempat lagi mendapat panggilan daripada mak di Muar yang hendak memastikan bahawa kami memang akan pulang ke Bahau setelah beberapa faktor diambil kira. Sebenarnya, ikutkan perancangan awal, kami akan bergilir balik ke Muar dahulu barulah ke Bahau. Oleh kerana keadaan jalan yang tidak mengizinkan, maka pada cuti kali ini kami akan menghabiskan cuti di Bahau sahaja. Lagipun, 2 minggu yang lalu kami lama tinggal di Muar dek kemalangan yang menimpa kami sekeluarga. Tambahan pula kenduri kendara memang banyak di Bahau ni. Sebelum kami pulang ke Bahau, kami sempat singgah ke Plaza Low Yatt untuk membeli komputer riba Abang sayang yang baru sempena kejayaannya menghabiskan progam Sarjana dalam masa yang ditetapkan. pemilihan untuk membeli komputer riba tersebut tidak mengamil masa yang panjang, sebab kami sudah beberapa kali pergi ke Digital Mall di Seksyen 14 PJ. Abang sayang pula sudah pergi meronda di 'IT Fair' Mid Valley dan semalam kami ada membuat sedikit tinjauan ke Plaza Low Yatt.

Selesai urusan di pusat IT tersebut, kami meneruskan perjalanan ke Bahau. Ketika kami sampai di pekan Senawang, kereta kami tiba-tia berhenti dengan sendirinya. Kami merasa cemas seketika. Rupa-rupanya, skru yang memegang bateri kami longgar.Setelah mengetatkan skru tersebut di Pusat Servis di Stesen Petronas, kami meneruskan perjalanan ke kampung halaman dan tiba dengan aman.

3 Februari 2011

Buat julung kalinya, kami menyaksikan pernikahan antara 2 orang warga tua yang bertempat di Surau Kolej Islam Al-Majidiah berdekatan dengan Pondok Warga Emas Al Majidiah. Majlis pernikahn dijalankan selepas waktu Asar. Pengantin lelaki berusia 70-an manakala pengantin perempuan berusia 61 tahun. Selama nie dengar perkahwinan warga emas di media cetak sahaja, tapi kali ni berlangsung di depan mata. Agak lucu bila mengenangkan pengatin lelaki yang terpaksa mengukang akad beberapa kali. Berdebar agaknya. Maklumlah, majlis kali nie disaksikan oleh semua anak menantu dan cucu. Selesai upacar membatalkan air sembahyang dan bergambar, para tetamu dijemput untuk menjamu di bahagian bawah surau. Buat Haji Alias dan Puan Maimunah, kami ucapkan Selamat Pengantin Baru, Semoga berbahagian sehingga ke akhir hayat. Maklumlah, dengarnya banyak cabaran terpaksa dihadapi oleh pasangan ini sebelum melangsungkan perkahwinan ini. Antaranya ialah banjir besar yang berlaku ketika ini. Untuk makluman pengantin lelaki tinggal di Gemas, baju yang ditempah untuk pengantin perempuan juga tertinggal di Gemas angkara banjir dan gigi palsu pengantin perempuan jugak tidak dapat disiapkan sebelum hari nie. 8 hb baru siap katanya.

p/s: Kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...