CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 22, 2011

Istiadat Kerjan

Hujung minggu lalu 20 Februari 2011 bersamaan 17 Rabiulawal 1432, berlangsung satu Istiadat Kerjan mengikut Adat Pepatih bertempat di rumah Mak Ngah di Kg. Bukit Kerdas, Batu Kikir, Negeri Sembilan Darul Khusus.


Dialek Negeri Sembilan menyebut istilah ini sebagai "Kerojan" yang bermaksud 'Kerajaan' dalam bahasa baku. Rujuk di sini



Acara bermula jam 10 pagi di mana bapa dan ibu mertuaku diarak masuk ke halaman rumah dengan paluan kompang. Ala-ala pengantin baru gitu. Bapa mertuaku disambut oleh kakak beliau dengan membasuh kaki sebelum menaiki tangga rumah. Selepas itu mereka naik rumah dan terus duduk di tempat yang disediakan. Ala-ala pelamin la..


Upacara dimulakan dengan ucapan alu-aluan dan seterusnya bacaan Yassin dan Tahlil untuk semua ahli keluarga bapa mertuaku yang telah meninggal dunia.

Di bawah ini merupakan gambar-gambar sekitar majlis di rumah Mak Ngah Dara yang diambil oleh Abang sayang.

Mak dan Amin datang dari Muar turut merafak sembah


Sebelah petangnya, majlis berlangsung di rumah mertuaku. Mengikut adat, acara bermula di rumah pusaka ibu, kemudian barulah dijalankan di rumah sendiri. Petang itu kami menyediakan mee hoon goreng beserta beberapa kuih muih sama ada di tempah ataupun di bawa oleh saudara dan jiran tetangga. Alhamdulillah majlis berjalan lancar sehingga ke penghujungnya.

Kami pulang ke Kuala Lumpur pada keesokkan harinya setelah urusan mengemas pinggan mangkuk selesai.

Hari Khamis nie 24 Februari 2010 berlangsung satu lagi upacara kerjan di rumah mertua ku...Kali ni untuk Dato' Komo dan Dato' Paduka Tuan pula.

p/s: Kesian buat Mak dan K. Kur sebab kami tak dapat balik hari nie demi tuntutan tugas....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...