CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 2, 2010

Kenduri dan kenduri......

Pertama, 26 November yang lalu ialah Ulang Tahun Perkahwinan Abah dan Mak yang ke-33. Selamat Ulang Tahun. Hari tue kami balik ke kampung sempena majlis kahwin Fuad (kawan Abang sayang) yang berlangsunng keesokkan harinya. Kami bertolak selepas waktu pejabat dan menghadapi kesesakan jalan keluar dari Kuala Lumpur. Niat di hati nak makan malam di rumah, sebab mesti ada sambutan kecil-kecilan walaupun kami sahaja yang balik. tapi disebabkan masing-masing tak makan tengahari, maka kami berhenti mengisi perut yang berkerongcong di R&R Seremban. Anak-anak makan soto ayam, Abang makan nasi berlauk dan Mama pilih bihun sahaja. Sampai di kampung jam 9.30 malam. Pika dah siap membeli mee goreng, sate ayam dan otak-otak. Masih mampu makan. Mak pula dah bakar kek coklat. Tapi tak potong pun sebab, kek Secret Receipi harijadi Kak Jua dan Mak (minggu lepas) masih ada lagi. Tak baik membazir kan...???

Cerita kedua, Majlis Perkahwinan Fuad di Kg. Parit Seri Laut, Parit Jawa. Semasa kami bersiap nak ke kenduri tu, Naurah mengalami kecederaan yang agak parah di kepala sebab terkena paip di bilik air (kes tadah air ke kepala kat bawah paip la tue..) Mula-mula ingatkan benjol je. Jadi, gosok-gosok la kepala dia dengan rambut. Tiba-tiba, tangan Mama ada darah!! Daripada tak menangis, jadi menangis la budak tue...Darah banyak sangat keluar. Dah cuci bawah air yang mengalir pun masih keluar lagi. Bau darah satu bilikk air. Rambut dia lebat pulak tu. Susah nak cari punca darah tu dari mana. Akhirnya, bila darah dah berhenti, barulah dapat cari luka tu. Bentuk "C" lukanya. Bubuh minyak gamat. Lepas tu dah OK... Pukul 12 lebih baru kami bertolak ke Parit Jawa. Rombongan pengantin sampai masa kami tengah makan. Jadi, masa pengantin makan, kami berehat-rehat dalam rumah pengantin. Selesai acara bergambar, kami semua berangkat pulang ke destinasi masing-masing.


Ada 3 cerita untuk N3 kali nie.








Cerita ketiga, malam itu juga kami pergi ke kenduri bacaan Yassin a.k.a Yasinan di rumah Nyai (nenek belah Mak). Dalam pukul 10.00 mlm kami dah balik sebab badan Naurah dah mula panas macam nak demam. Mungkin sebab kejadian siang tadi.





p/s: Balik dari kampung, singgah rumah kakak pulak sebab nak ambil baju batik dan blazer untuk Konvo.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...